andesign

Alla inlägg under mars 2013

Av Nikki & Annette Hansson - 15 mars 2013 20:16

Titta vad min ponny kan!! Han älskar att gå bommar och därför "utnyttjar" jag det och tränar lite åt passage hållet, det är så häftigt!! Min fina fina ponny   



/Nikki


Av Nikki & Annette Hansson - 15 mars 2013 09:08

Idag var Banana "som vanligt" när jag kom till stallet och skulle släppa ut. Hon blev vaccinerad mot hästinfluensa i måndags och blev rejält dålig av vaccinet. Hon har inte alls mått bra utan haft feber, ont i kroppen och haft svårt att böja halsen till höger. Vi fick ge henne Hippotrim och nu mår hon bättre   . Det märkliga är att det är tredje gången vi råkar ut för att hästarna blir så här sjuka av vaccinet fast veterinärerna påstår att det är ovanligt! Det är ganska vanligt att de får lite feber men inte att de blir vingliga, ont i kroppen och helt stela i halsen. Vi har provat tre olika preparat/märke av vaccin och har dessutom haft olika veterinärer som vaccinerat och resultatet har blivit detsamma!

/Annette

Av Nikki & Annette Hansson - 15 mars 2013 08:00

För ungefär lite mer än ett år sedan red jag ett sto född 2005 e. Le Matsjo åt ett försäljningsstall eftersom de ville att någon skulle utbilda henne och tävla för att sedan sälja. Hon hade haft föl och var därför lite efter i sin utbildning men var hur trevlig och mjuk som helst att rida! Hon kunde vara lite stoig och skulle ha sista ordet men trots detta var hon en liten arbetsmyra. 


Jag hann starta en klubbtävling (LB:1) på 57% med fina lovord från domaren trots att hon knappt kunde genomföra programmet då hon var rädd för staketet, stackaren som aldrig varit med om det innan haha. Tyvärr började hon som alltid varit en pigg och mjuk arbetsmyra kännas annorlunda; tjurig, seg och orytmisk. Vi åkte med henne till veterinär och upptäckte en lös benbit, som tur var hittade vi den innan värre skador orsakats och hon opererades. Hon är nu på vila på försäljningsstallet i en stor fin hage tillsammans med andra unghästar. 


Det var väldigt nyttigt för mig att rida en häst som var väldigt olik Alex; hon var mycket mindre, mer smäcker, stoig och lite nervös. Jag fick verkligen ställa om min ridning, försöka analysera och anpassa mig efter henne. Det var svårt till en början men efter ett par gånger började jag lära känna henne och hur jag skulle rida henne. 



/Nikki
 

Av Nikki & Annette Hansson - 14 mars 2013 18:04

Hej! Jag och Alex myser, han får vila idag eftersom där var för mycket folk i ridhuset för att lägga fram bommar. Vi tar det imorgon!

/Nikki

Av Nikki & Annette Hansson - 14 mars 2013 17:19

Fick ett mail idag jag väntat på ett tag nu som kan påverka min framtid    ska bara bestämma en sak och vänta på ett till mail sen kan jag berätta det här. Håll tummarna!!


/Nikki

Av Nikki & Annette Hansson - 14 mars 2013 13:50

         

Jag & Ann i stallet fotade lite bilder i december förra året, det var så kallt att ta av sig jackan men vi fick fina bilder iallafall!


/Nikki

Av Nikki & Annette Hansson - 13 mars 2013 18:17

Kom nyss hem från stallet efter att ha ridit ett dressyrpass i ridhuset och gud vad glad jag är över att vi har ridhus nu när det börjat snöa igen.. Alex kändes sådär idag då han var väldigt fin i traven men jag lyckades inte riktigt komma dit jag ville i galoppen. I traven red jag mycket på en volt och växlade mellan öppna och sluta för att få honom kvick för skänkel och inramad. Sen i galoppen försökte jag verkligen lossa honom genom "felställning" i förvänd galopp så att han skulle lägga tyngen på ytter och jobba genom men det gick inte riktigt. Tillslut lade jag ner honom i en låg och rund form för att han skulle få upp ryggen ordentligt och jobba, jag lyckades nog tillslut. Får se imorgon hur det kommer kännas och jag ska lägga in mycket mer galoppjobb imorgon och fokusera på att få genom honom ordentligt där. Så dagens ridpass var lite blandad, både bra och dålig.


/Nikki

Av Nikki & Annette Hansson - 13 mars 2013 13:36

Tänkte skriva ner mina tankar kring min "hästfilosofi" och jag vet att jag inte är den mest erfarne, duktigaste och mest kunniga hästmänniskan som finns utan jag utgår bara genom det jag lärt mig på vägen och vad jag tycker har funkat hittills. Variation är den stora ledstjärnan i mitt ridande och tränande då jag tycker att det är extremt viktigt för att mina hästar ska prestera så bra som möjligt och för att förebygga skador. 


När jag planerar mitt ridschema för veckan tänker jag alltid på variation. Jag hade bara velat skriva V-A-R-I-A-T-I-O-N över hela bloggen för att jag tycker det är så viktigt men jag ska försöka förklara hur jag ser på variation i en kortare text istället. För att göra det enklare för er att förstå kan jag lägga upp denna veckas schema:

 

Mån: Dressyrträning för Maria

Tis: Uteritt, gräs, grus & asfalt

Ons: Dressyr i ridhuset

Tors: Dressyr i ridhuset med bommar

Fre: Vila

Lördag: Lätt jogging i både ridhus & utomhus

Söndag: Dressyr i ridhuset & en lång skrittrunda i skogen

 

Jag försöker alltså få in både träning för tränare, egen dressyrträning själv i ridhuset, bomträning och uteritt. Jag tror på att variation förebygger skador och en annan väldigt viktig sak: GER HÄSTEN MOTIVATION. Alex älskar allt som har med att ut och busa i skogen men han älskar också dressyr över bommar och lägre hinder. Jag märker sådan skillnad dagen efter när jag har ridit t.ex bommar där han fått jobba genom ordentligt (jag höjer upp bommar så att han verkligen måste ta i). Han är glad men också genomarbetad i kroppen. Han är också mycket gladare dagen efter när jag ridit ut och man märker att dressyren blir mycket enklare då han har mycket mer framåtbjudning och energi genom hela passet.

 

Om man bortser från variationen mellan olika träningssätt - så är variationen av underlag något som är viktigt i min ridning. Enligt mig funkar det inte att sitta och rida varje dag på samma sätt, på samma underlag! Därför försöker jag rida både i ridhus och utomhus på olika underlag, t.ex när jag är ute i skogen så rider jag både på grusstigar, mjukare stigar i skogen, gräs och asfalt. Jag rider ofta kortare perioder på hårt underlag i trav för att han inte ska bli alltför känslig och inte alltid gå på det mjuka fina ridhusunderlaget. Naturligtvis känner jag efter om jag travar på asfalt eller hårdare grus så att han inte reagerar negativt eller om han skulle få ont. 

 

Mina hästar har *peppar peppar* inte haft större problem med hältor och liknande vilket jag tror beror på en varierad träning och varierat underlag. Nu ser jag absolut inte ner på er som inte håller med eller har andra åsikter utan det är såhär jag ser på ett sunt träningssätt och det är såhär jag vill träna mina hästar. 

 

Ett tillägg: detta anpassat till MIN tävlingsnivå, MINA mål och för MINA hästar. Det gäller alltså att hitta något som passar sig själv och sin häst.

 

/Nikki

Presentation

Bloggen drivs av Nikki och mamma Annette där de skriver om deras hästliv. Nikki tävlar sin ponny Alex bland storhästar och lillasysterns ungponny Banana Bitsch tränas inför de större klasserna.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<<
Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Nikki

Nikki Hansson

Hej! Jag heter Nikki Hansson och är 18, fyller 19 i april. På bloggen kan ni följa min resa som nybliven senior, fast med ponny! Det kommer bli en spännande men tuff resa.   


Ovido - Quiz & Flashcards