andesign

Alla inlägg under augusti 2013

Av Nikki & Annette Hansson - 31 augusti 2013 09:15

Nu är vi på väg till Danmark för att hälsa på Bananas uppfödare!! Vi ska först kolla på en av deras ponnyer som ska tävla sedan få träffa Bananas son och mamma samt se stuteriet. Kul att få se var Banana kommer ifrån!! Kommer bilder och mer info ikväll.

/nikki

Av Nikki & Annette Hansson - 26 augusti 2013 20:56

Igår tränade jag för Carina vilket gick mycket bättre än sist, kul att se att hennes tips hjälper oss! Vi började med skritten, gjorde små små 3-4 m volter hela tiden och jobbade med att få in ytterbogen. Grundtänktet på hela träningen är att jag ska ha mer stöd på ytter, utan att bli stum, samtidigt som jag är mjuk, följsam och eftergiven i min innerhand och inte glömma styra med ytterskänkel samt möta upp med innerskänkel. Vi gjorde senare samma sak i både trav & galopp och vilken skillnad det blev! Alex travade väldigt fint och var superlydig i galoppen då vi gjorde mycket, länga stegen --> korta stegen --> länga stegen osv. 


Vi gick senare ut på långsidorna där jag först fick gå in i öppna i ett par steg, sedan ställa om till förvänd sluta ett par steg och sedan gjorde jag detta flera gånger i vardera håll. Öppnorna blev riktigt bra och han var med mig på ett helt annat sätt utan att tvära för lite eller förböja sig i halsen. Även här fick jag tänka mycket på att rama in honom, förbereda honom väl, ha kontakt på ytter och samtidigt ta-lätta på inner så att jag inte blir stum.


Vi slutade med att lägga ner honom i en riktigt rund form och jag kunde verkligen känna hur hela sadeln hoppade då han riktigt sköt upp ryggen och var helt lösgjord. Riktigt skoj och ett riktigt bra pass helt enkelt! 


Schemat för veckan ser ut såhär:


Måndag- Löshoppas (har film som jag kan lägga ut)

Tisdag- Dressyrpass i paddocken, jobba med samma saker som på träningen i söndags

Onsdag- Skritta ut en runda/lättjobb

Torsdag- Carina ska rida Alex

Fredag- Frihetsdressyr i ridhuset (har även här en film från förra veckan som jag tänkte skriva mer om i ett enskilt inlägg)

Lördag- Vila (jag är ledig och kommer vara i Hbg)

Söndag- Jogga i paddocken


/Nikki

Av Nikki & Annette Hansson - 22 augusti 2013 19:54

Jag kan ha löst mitt bettproblem med ett superrörligt bett som jag provade på Alex idag när jag red. Bettet sitter inte "fast" någonstans utan kan röra sig på alla möjliga håll och kanter haha. Det var verkligen stor skillnad när jag red på detta bett idag, jag fick en väldigt fin och stadig kontakt med Alex mun och han verkade verkligen trivas med det. Nu hade tyvärr inte detta bettet fasta ringar vilket han behöver men det finns att köpa! Tror verkligen detta kan bli en bra kombo då han behöver ett rörligt men med fasta ringar! Han måste ha fasta ringar eftersom han är superkänslig i sin högra mungipa som är rosa. Tyvärr vet jag inte vad bettet heter men Carina visste var man kunde köpa det, vilket jag tyvärr inte kommer ihåg.. Ni kanske vet? 


   


Carina hade även ett par små Back on Track damasker hon inte använder så jag provade dom på Alex idag och dom satt super. Har länge velat köpa sådana men tyckt att det är väldigt mycket pengar! Och inte nog med nytt bett och nya damasker så provade jag även en Amerigo sadel idag som satt bra på Alex. Jag fick en barbackakänsla vilket jag vill ha eftersom man vill komma så nära hästen som möjligt. Ska rida i den sadeln nu ett tag sålänge innan jag löst mitt sadelproblem. 


 


Imorgon ska alla hästarna longeras och jag ska ha kompisar här på kvällen så blir att jobba på hårt hela dagen för att kunna sluta lite tidigare. På lördag ska jag och Alex träna för Carina! Ska försöka få lite film :)


/Nikki

Av Nikki & Annette Hansson - 20 augusti 2013 18:51

Idag lånade jag en sadel av Carina (min egen kasar jättemycket.... trist!) och red ett pass på ridbanan. Alex är mycket mer hemma här nu så han är inte alls lika ofokuserad/tittig vilket känns bra. Jag red lösgjörande övningar som Carina gett mig tidigare; mycket skänkelvikningar osv. på volt och sedan ut längs med spåret. 


Passet kändes både bra och dåligt, jag lösgjör honom fint men han gapar rätt mycket just nu. Dags att byta bett alltså! Men det är så svårt att hitta bra bett till Alex då han måste ha D-ringar för annars får han lätt irritation i vänster mungipa eftersom han har rosa hy där (jag är extremnoga att inte låsa min vänsterhand) Men samtidigt är dessa D-rings bett för tjocka för Alex lilla mun.. Carina har ett par som jag ska prova, så jag hoppas vi hittar något som passar Alex. Om någon därute har bra tips på rörliga bett som inte är alltför tjocka, hojta till! 


Tyvärr kan jag inte ta bilder här i Hässleholm, dels för att jag inte har systemkameran här och dels för att det finns ingen som kan fota mig. Däremot ska alla hästar löshoppas imorgon och så även Alex så jag tänkte försöka filma honom för då står jag trots allt på marken. 


/Nikki

Av Nikki & Annette Hansson - 18 augusti 2013 20:41

Nu är jag och Alex tillbaka i Hässleholm på Falkmans Gård efter en bra helg på SM! Michelle håller på att göra en film med blandade filmer från SM som vi kommer lägga ut här på bloggen senare! Även lite bilder kommer till er   


/Nikki

Av Nikki & Annette Hansson - 17 augusti 2013 20:00

Nu är vi snart hemma i Helsingborg efter en lång resa. Banana är superduktig i transporten och vi håller koll på henne med en kamera inne i transporten. Vi har precis pausat lite och gett henne mat och vatten. Snacka om att banana kommer bli glad över att Alex väntar där hemma och en stoor gräshage!!

/Nikki

Av Nikki & Annette Hansson - 17 augusti 2013 16:23

Nu har vi lämnat Karlstad och åker söderut. Några missar idag på banan som visade sig på poängen 78,2 %. Michelle och Banana slutade totalt som 10:a. Även om allt inte stämde 100 inne på tävlingsbanan så har Banana varit superfin ridmässigt under dessa dagar. Hur cool som helst på sitt första meeting :).

Presentation

Bloggen drivs av Nikki och mamma Annette där de skriver om deras hästliv. Nikki tävlar sin ponny Alex bland storhästar och lillasysterns ungponny Banana Bitsch tränas inför de större klasserna.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7
8
9 10 11
12
13
14
15 16 17 18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Nikki

Nikki Hansson

Hej! Jag heter Nikki Hansson och är 18, fyller 19 i april. På bloggen kan ni följa min resa som nybliven senior, fast med ponny! Det kommer bli en spännande men tuff resa.   


Ovido - Quiz & Flashcards