andesign

Alla inlägg den 18 mars 2013

Av Nikki & Annette Hansson - 18 mars 2013 20:31

Tyvärr blev Maria sjuk så det blev ingen dressyrträning idag.. Jag som hade längtat! Aja, red i ridhuset och det både lät och kändes som hela ridhuset skulle flyga iväg.. Undra hur det kommer vara imorgon! Fick Alex superfin i galoppen, tränade mycket från LA:1 programmet i trav & galopp. 


Red b.la dessa travmoment;

 

Skänkelvikning och halt ryggning, ryggningarna var katastrof från början men efter ett tag förstod Alex vad jag ville och fick till riktigt fina. Han har på de senaste tävlingarna gjort halt sen inte lyssnat på mig utan börjat backa direkt och tyckt han vart jätteduktig.. Innan red vi ofta 8or på ryggning men nu har vi tydligen glömt bort hur man gör(?) haha.


Sedan red jag lite moment i galopp;

 

Den förvända galoppen samt volterna på långsidorna som ska vara 10 m. 


Är nöjd med dagens pass, men ska nog ändå slänga på en graman lite i veckan och det är inte för att jag vill "spänna in honom" utan för att den lilla tyngden på bettet man får av gramanen som hjälper otroligt mycket. Sedan om det är nödfall kan jag ta liiite i gramanen om det skulle behövas, vill få honom lite lägre och rundare nämligen.


/Nikki

Av Nikki & Annette Hansson - 18 mars 2013 09:32

Såhär ser mitt schema ut för Alex & mig denna veckan:


Måndag: Dressyrträning för Maria

Tisdag: Ridning i ridhus (eftersom det ska bli snöstorm)

Onsdag: Beroende på väder; vila eller uteritt

Torsdag: Beroende på väder; vila eller uteritt

Fredag: Dressyrtrimm i ridhus

Lördag: Rida bommar i ridhus

Söndag: Dressyrtävling i Ödåkra; LA:1


Eftersom det ska bli snöstorm imorgon får jag se lite hur det blir med uteritterna och så, eftersom han  måste ha en vilo dag antingen onsdag eller torsdag.Hoppas jag kan ta en tur i skogen och busa ordentligt i veckan eftersom Alex verkligen behöver det. Bommar blir super dagen innan eftersom han alltid är så positiv och väldigt lösgjord i kroppen dagen efter.


/Nikki

Av Nikki & Annette Hansson - 18 mars 2013 08:15

Häromdagen kollade jag rundor på TDB och såg att man kunde söka efter tränare i Skåne vilket jag tycker är superbra ifall man vill prova på någon ny tränare men inte vet vem. Tränarna var uppdelade under de olika behörigheterna; C, B & A-tränare. 


Själv tränar jag en gång i veckan för C-tränaren och dressyrdomaren Maria Carlsson och har gjort sedan april, maj ungefär 2012. Michelle kom med i Talang Skåne förra året med B-ponnyn Cashmir som hon tävlade, och då stötte vi på Maria eftersom hon är en utav tränarna där. Vi tyckte hon hade en bra syn på hästar och det gick jättebra när Michelle tränade för henne så vi bestämde oss för att prova en gång hemma på gården.


Maria och jag har en väldigt lika syn på hästhållning och syn på träning/tävling vilket jag tycker är väldigt viktigt för att det ska funka, självklart har hon nya insikter och tips men det är en annan femma. Sedan är hon oerhört engagerad både på träning, tävling och allt därmellan. Eftersom hon själv tränar och tävlar på hög nivå har hon alltid nya saker att prova och eftersom hon är domare vet hon t.ex hur en bra öppna och sluta ska se ut och vilka poäng jag ligger på. Sedan är Maria en person som ställer upp, kommer till tävling om hon hinner, är väldigt aktiv och kollar hur det gått för mig på tävling, ibland smsar hon mig 1 minut efter att resultatet kommit upp på Equipe haha. 

Jag är supernöjd med Maria som ni kanske märkt! Jag har utvecklats jättemycket sedan jag började träna för henne och jag fortsätter utvecklas varje vecka.


Vem tränar Ni för? Jag är sugen på att träna för fler tränare, Maria kommer dock vara min "grundtränare" varje vecka men det hade varit bra att träna för någon annan kanske en gång i månaden.


 


/Nikki

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Bloggen drivs av Nikki och mamma Annette där de skriver om deras hästliv. Nikki tävlar sin ponny Alex bland storhästar och lillasysterns ungponny Banana Bitsch tränas inför de större klasserna.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<<
Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Nikki

Nikki Hansson

Hej! Jag heter Nikki Hansson och är 18, fyller 19 i april. På bloggen kan ni följa min resa som nybliven senior, fast med ponny! Det kommer bli en spännande men tuff resa.   


Ovido - Quiz & Flashcards