andesign

Alla inlägg den 9 april 2013

Av Nikki & Annette Hansson - 9 april 2013 21:38

Talang Skåne träning idag för Michelle och Banana i Kågeröd. Tränade mycket på övergångar och att bli luftigare i galoppsprången dvs uppåt med framdelen och sätta sig mer under med bakdelen. Det är fortfarande riktigt kallt på kvällarna så vi som stod bredvid frös!
Sofie/Puma och Michelle/Banana i Kågeröd.

Av Nikki & Annette Hansson - 9 april 2013 12:05

Läste på min kompis blogg, www.paulinas.se och funderade vidare kring hennes senaste inlägg om "Bra relation" där hon skriver om hennes motivation och hennes relation till sin häst. Jag och Paulina har väldigt olika motivationer och ambitioner men samma tänk. Det ska vara roligt att ha häst och en häst ska få vara en häst, det spelar ingen roll om man har ambitionen att tävla och bli proffs eller endast rida & träna hemma. 


För mig spelar det ingen roll om man tävlar eller inte tävlar, självklart varierar upplägget och träningen något men i grund och bottnen bör man ha samma relation till sin häst/ar. Det är viktigt tycker jag att lära känna sin häst, bli ett team och ha roligt tillsammans, oavsett ambitioner. För att jag och Alex ska prestera så bra som möjligt på tävling & träning så måste vi för det första känna varandra, jobba med varandra, inte mot varandra utan tillsammans i harmoni. 


Alla bör enligt mig ha samma relation till hästen - det ska vara din bästavän som du tar hand om varje dag, även de dagar man är nere eller inte har ork. För man får så mycket tillbaka av en häst som är sin bästavän. Till en början var det endast jag som kunde gå in till Alex i boxen och ta av/på täcken osv. Alex var en väldigt osäker häst som kom till mig för fem år sedan men idag är har han enormt mycket mer självförtroende och har därför kunnat "öppna" sig mycket mer för nya människor. Han tar kontakt på ett helt annat sätt än vad han gjorde för fem år sedan och det är en sådan förändring! Han kommer alltid vara en enmanshäst, men det är absolut inget negativt längre eftersom han tar kontakt med andra hästar och människor samtidigt som bandet mellan mig och min lilla söta enmanshäst Alex är så starkt.


 

Min knasiga ponny Alex


/Nikki

Av Nikki & Annette Hansson - 9 april 2013 09:27



       

Sööt va? Önskar att vi hade fölbilder på Alex också, med hans täckning så måste han ha varit världens gulligaste föl! Detta är fördelen med att köpa direkt från stuteriet, man får all information och bilder på pållen man köper! 


/Nikki


Presentation

Bloggen drivs av Nikki och mamma Annette där de skriver om deras hästliv. Nikki tävlar sin ponny Alex bland storhästar och lillasysterns ungponny Banana Bitsch tränas inför de större klasserna.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Nikki

Nikki Hansson

Hej! Jag heter Nikki Hansson och är 18, fyller 19 i april. På bloggen kan ni följa min resa som nybliven senior, fast med ponny! Det kommer bli en spännande men tuff resa.   


Ovido - Quiz & Flashcards